16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
VR-KUUB: VR-game communicatievaardigheden
VR-KUUB is een vakoverschrijdende VR-game die communicatievaardigheden van leerlingen traint. Een leerling zit in de virtuele omgeving en krijgt opdrachten die niet alleen op te lossen zijn. Mits goede communicatie kunnen de medeleerlingen helpen. …
App of software -
Automatus: De app waarmee je rekenen automatiseert
Automatiseer op een speelse manier de basisbewerkingen. In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via een doeltijd op maat kan een leerling een tegel van het land veroveren. Elke leerling, snel of minder …
App of software -
Soundtrap: Jouw eigen muziekstudio overal
Met Soundtrap kunnen je leerlingen experimenteren met nieuwe geluiden, maken ze zelf een nummer of werken ze samen met anderen.
App of softwareLeerkracht -
National Geographic Explore VR: Machu Picchu en Antarctica
Ontdek met Meta Quest Antarctica en Machu Picchu in virtual reality.
App of softwareLeerkracht -
Mondly VR: Talen oefenen in virtual reality
Reis de wereld rond en leer nieuwe talen. Mondly VR is een taaltoepassing die je toelaat om via een chatbot en spraakherkenning vreemde talen aan te leren. Oefen meer dan dertig talen met je Oculus Quest, of andere VR-headset, in virtual reality. Je …
App of softwareLeerkracht -
Monument Valley: Spelen met architectuur
In Monument Valley manipuleer je onmogelijke architectuur en leid je een stille prinses door een magische wereld. Monument Valley is een surrealistische ontdekkingstocht door architectuur en onmogelijke geometrie. Leid de stille prinses Ida door …
App of softwareLeerkracht -
Tracks: Adaptieve lesmethode Engels voor het secundair onderwijs
Tracks is een adaptieve methode Engels voor de 1ste , 2e en 3e graad van het secundair onderwijs. Met deze blended learning lesmethode oefenen leerlingen zelfstandig online op hun eigen niveau en brengen ze het geleerde in praktijk in de …
App of software -
Froggipedia: Bestudeer de kikker
Froggipedia is een AR-app voor iOS die helpt bij het verkennen en ontdekken van de levenscyclus en anatomie van de kikker. De app helpt de levenscyclus van een kikker te observeren en de structuur van de verschillende orgaansystemen te ontleden …
App of softwareLeerkracht -
AhaSlides: Maak interactieve presentaties
Met AhaSlides maak je interactieve presentaties die de betrokkenheid tijdens opleidingen verhoogt.
Je kan je presentatie met live polls, woordwolken, quizzen en meer verrijken.App of softwareAndere functie -
iCLOO: Video's opnemen en bewerken
iCLOO is een app waarmee je video's opneemt en bekijkt. Je kan de opgenomen video stap voor stap bekijken en bespreken. Ook kan je op de video tekenen en is er de mogelijkheid om twee video's naast elkaar af te spelen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Escape The Lab: Virtuele escaperoom
Virtual Reality ervaring waarbij je met realistische chemische experimenten ontsnapt uit de escaperoom.
App of softwareLeerkracht -
Lucidchart: Intelligente diagrammen maken
Met Lucidchart maak je online intelligente diagrammen. Om op die manier inzicht te krijgen in informatie en processen.
App of softwareLeerkracht