16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Rekentaal: Hulpkaarten wiskunde
Fiches met rekentaal bij de vier bewerkingen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Roland50.studio: Online muziekcomputer
Aan de hand van deze site kan je het geluid nabootsen van Rolands beroemdste en meest invloedrijke muziekinstrumenten. Deze site werd gebouwd naar aanleiding van het 50-jarig bestaan van Roland.
Roland50 Studio is een grote update van het …
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
AIVA: Muziek maken met behulp van artificiële intelligentie
AIVA is een artificieel intelligente tool, ideaal voor klassieke en filmmuziek, waardoor het bijzonder geschikt is voor muziekeducatie en projecten.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Muziekproductie: Workshop
Tijdens deze workshop creëer je zelf muziek. Eerst staan we stil bij de bouwstenen die nodig zijn om muziek te maken: ritme, harmonie en melodie. Als muziekproducer hanteer je deze bouwstenen om verschillende genres te componeren.
We gaan aan de …
Nascholing of activiteit -
Leerpaden in OneNote voor wiskunde: Webinar
Verbeter het wiskundeonderwijs in jouw school met dit webinar over het effectieve gebruik van leerpaden in OneNote. Leer hoe je gestructureerde leertrajecten kunt creëren om de prestaties van jouw leerlingen te versterken.
Nascholing of activiteit -
Oktoberfoor: Rekenen op de kermis
Bundel over de kermis waarin volgende basisrekenvaardigheden aan bod komen:
- openingsuren,
- prijzen,
- recepten omrekenen,
- boodschappenlijstje maken.
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Grafieken maken: Hoe doe je dat en wanneer gebruik je welke soort grafiek?
Artikel waarin verschillende soorten grafieken worden besproken en wordt uitgelegd welke grafiek je best gebruikt in welke situatie. Ook het gebruik van de X- en Y-as komt aan bod.
Artikel -
De Wonderlijke Wandeling: Wetenschappelijke speurtocht met opdrachten
Op deze wetenschappelijke speurtocht vol leuke opdrachtjes vind je wetenschap waar je het niet verwachtte. Je ontdekt hoe je een standbeeld meet zonder erop te klimmen, hoe je je evenwicht houdt zonder in de Graslei te vallen, hoe kleuren werken …
Aankondiging (4)Ander -
Drum Machine van One Motion: Experimenteren met drumgeluiden
Deze app voor drumgeluiden maakt het gemakkelijk om te experimenteren met drums en stijlen om de volgende beat te creëren.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Chord Player van One Motion: Experimenteren met akkoorden
Deze app voor akkoordprogressie maakt het gemakkelijk om te experimenteren met akkoorden en stijlen om de volgende muziekhit te creëren.
App of softwareLeerkracht -
Soundtrap: Jouw eigen muziekstudio overal
Met Soundtrap kunnen je leerlingen experimenteren met nieuwe geluiden, maken ze zelf een nummer of werken ze samen met anderen.
App of softwareLeerkracht