-
Do's and don'ts voor beginnende programmeurs: Presentatie
Opsomming van beginnersfouten die programmeurs soms durven maken. Deze fouten worden telkens besproken met extra info en tips zodat leerlingen inzicht krijgen in enkele vaak voorkomende programmeerfouten. De leerkracht kan dia's knippen en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Patronen: Lespakket
Patronen kennen kinderen misschien van hun kledij (denk aan streepjespatronen, bloemetjes, bolletjes, eenhoorns ...) Maar ook in het dagelijks leven kom je op heel wat plaatsen patronen tegen, denk maar aan de bakstenen van de muren of de rijtjes …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Silhouet: Lespakket
Silhouetten doen ons spontaan denken aan zonsondergangen op zomerse stranden. Je denkt aan donkere figuren op het strand, waarvan je alleen maar een omtrek kan zien. Al de rest is zwart. Dat is het gevolg van tegenlicht.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Personages: Lespakket
Alle kinderen zijn fan van helden. Helden zijn niet alleen leuk en avontuurlijk, ze zijn ook vaak heel herkenbaar door de voorwerpen die ze hebben of de kleren die ze dragen. Denk maar aan de toverstaf van Harry Potter, de sneeuwjurk van Elsa …
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Mars verkennen
Tijdens deze Engelstalige labs doen leerlingen praktijkervaring op over het gebruik van IoT met behulp van een ESP32. Ze leren om gegevens te verzamelen en te analyseren.
Het concept van deze labs is het belang van IoT aan te tonen. Tijdens het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Leren programmeren met LOGO
De programmeertaal Logo werd gemaakt 1967, toen dachten nog maar weinig mensen eraan om kinderen en jongeren te leren programmeren.
Het principe is simpel. Je laat Simon de schildpad bewegen door opdrachten te schrijven in de stijl van …Interactieve oefeningLeerkracht -
Werken met de vulgreep: Opdrachtenreeks
Leerlingen leren werken met de vulgreep in een rekenblad. Deze opdracht kan zowel in Microsoft Excel als Google Spreadsheet gemaakt worden.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
Ella, de cyberheldin: Lesproject over cyberveiligheid
Ella, onze cyberheldin, heeft een onverzadigbare nieuwsgierigheid, lost graag problemen op en is ontzettend geïnteresseerd in technologie. Wanneer haar vrienden in de problemen komen door een cyberhack, schiet zij meteen te hulp. Ontdek hoe …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Redesign Whatsapp: Lesidee
Bij deze opdracht leren leerlingen werken met drie verschillende programma's van Adobe (Photoshop, Illustrator en XD) en laten ze zien wat ze hiermee kunnen doen. Dit doen ze door een redesign te maken van de app WhatsApp. De verschillende wireframes …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Computationeel denken: Lessenreeks
Onze samenleving wordt steeds meer beïnvloed en gestuurd door computersystemen, apps en algoritmes. Talloze problemen, nu en in de toekomst, worden opgelost via die krachtige devices. Maar als jij wil meewerken aan die toekomst, moet je eerst …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Mijn leefomgeving en haar geschiedenis: Lesmap Brussel
Je denkt misschien dat je je leef- en woonomgeving in Brussel goed kent: je buurt, je school of het park aan het eind van je straat? Maar er zijn nog zoveel andere dingen te ontdekken. Aan de hand van de zes thema’s in de lesmap:
-
…
Downloadbaar lesmateriaal (4)