16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
'k Blijf staan: Bordspel rond nieuwe autoriteit
Het bordspel 'k Blijf staan is een educatief hulpmiddel dat is gemaakt met als doel jongeren, ouders, leraren en hulpverleners vertrouwd te maken met de principes van nieuwe autoriteit. Deze benadering legt de nadruk op een vernieuwende houding ten …
Fysiek materiaalAndere functie -
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Repair Escape Game
Met de Repair Escape Game maken deelnemers op een speelse manier kennis met de circulaire economie. Door puzzels op te lossen, foutcodes te analyseren, het juiste gereedschap te gebruiken en logisch en out-of-the-box te denken, kunnen deelnemers …
Fysiek materiaal -
Gek van mezelf junior: Gesprekmethodiek
Gespreksmethodiek met vragen en dilemma's om op een laagdrempelige manier het gesprek over mentale gezondheid te starten bij kinderen en jongeren.
Wist je dat praten heel goed kan helpen? Als we vertellen wat er in ons hart en hoofd omgaat, voelen we …
Fysiek materiaal -
AI Emoji Generator: Ontwerp emoticons met AI
Met de AI Emoji Generator ontwerp je aan de hand van artificiële intelligentie unieke emoji's of emoticons. Je geeft een tekstuele prompt in en de website of iOS-app ontwerpt een emoticon volgens de opgegeven beschrijving. De ontworpen …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Vlaamse kerMOS: Ludieke milieukermis
Met deze educatieve volksspelen breng je zeven milieuthema's naar je school: water, afvalpreventie, natuur, mobiliteit, energie, klimaat en vergroening.
De deelnemers doorlopen deze modules. Hoe behendiger ze zijn, hoe meer punten ze …
Fysiek materiaal -
Finfun games: Spelboekje
Spelboekje over veilig online betalen en bankieren waarbij je je kennis kan testen.
Fysiek materiaal -
Vlaamse kerMOS: Milieukermis
Met deze educatieve volksspelen breng je zeven milieuthema's naar je school:
- water,
- afvalpreventie,
- natuur,
- mobiliteit,
- energie,
- klimaat
- vergroening.
Fysiek materiaal -
GrooMix: Educatief spel
Dit educatieve spel wil kinderen en jongeren bewust en weerbaar maken voor fenomenen zoals online grooming. Het spel focust op het (potentiële) slachtofferperspectief: hoe kan je je als jongere wapenen tegen grooming, hoe ga je om met …
Fysiek materiaal (3) -
Wokwi: Simuleer IoT-projecten in je browser
Deze website bevat simulaties van diverse microcontrollers en bied je de mogelijkheid om deze online te programmeren en te configureren.
App of softwareLeerkracht