16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
STEM spot: Planner
This planner helps you draw up a STEM project. This step-by-step plan focuses on the different phases of the learning process. More information can be found on the stemspot.be website.
Translated by
ImageOrganisation, company, NPO -
Cleaning up shipwrecks: Infographic
Last year, a team of professional divers removed 8 tons of fishing nets, fishing weights and other marine litter from the sunken shipwreck SS Kilmore.
Inform your students about this problem with the help of this informative search plate.Translated by
Image -
CiSTEM²: Collaboration Platform
CiSTEM² is an English-language online platform where STEM teachers from different backgrounds can collaborate on integrated STEM projects. This platform is based on the final objectives and real challenges that are interesting for the students.
Translated by
WebsiteOther function -
Integrate VOICE
In this film of approximately nineteen minutes, the pedagogical guidance service of the GO! how to optimally integrate STEM in secondary education.
Questions to be answered:
- How will STEM be addressed in the curriculum after modernization?
- What is …
Translated by
VideoTeacher -
NATO alphabet
The NATO Alphabet or International Radio Alphabet is an international way of spelling words. Often used by reception staff, radio operators and telephone operators. How well do you know this alphabet? Can you spontaneously tell which word belongs …
Translated by
Website (5)Teacher -
Virtual reality: Drill press
This movie gives an impression of the Virtual reality drill press app that our gamifier has made for use on the Oculus Quest.
We are currently fine-tuning it, but it will soon be available for free. If you are interested in this app, please get in …
Translated by
Video (4)Schoolboard -
Virtual Reality in TA Keerbergen
A good practical example of TA Keerbergen where several students can work simultaneously in Virtual Reality. More information in the video about the approach and the advantages of their working method.
Translated by
VideoTeacher -
Augmented Reality: COSMO research
Spatial AR from the COSMO study is briefly introduced here to give a first impression of what this means and how we use it.
Translated by
VideoTeacher -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, special education, Spatial Augmented Reality is used to support students with assembly tasks. The school participates in the COSMO research in which the technology is further refined. Although special education is used …
Translated by
VideoTeacher -
Building learning labs and innovative learning spaces
A practical guide developed by European Schoolnet to support schools and teachers in the roll-out of STEM labs and a Future Classroom. The secondary school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen is described in this guide as a practical example.
Read the full …
Translated by
ArticleTeacher -
Short Circuit Virtual Reality
Practicing electrical circuits in Virtual Reality. This application was already available for free via Steam , but it can now also be downloaded here in Dutch . Thanks to the makers: Stefan Bauwens and Cindy Ho and thanks to VTI Roeselare for …
Translated by
App or softwareTeacher